Roman
publicat mai întâi în Convorbiri literare
(1894-1895), după ce T. Maiorescu îl citise în manuscris şi-l discutase cu
autorul (aflat diplomat la Roma) prin corespondenţă, pe măsură ce era scris. În
1898, a apărut în volum, la editura Carol Müller din Bucureşti, apoi de încă
patru ori, fiind opera autorului cu cele mai multe ediţii antume (ultima în
1922).
Romanul
prefigurează tema întregului ciclu epic al Comăneştenilor: declinul şi
„regenerarea” boierimii de neam şi, prin extensie, a tuturor energiilor
pozitive reprezentative pentru societatea românească din Vechiul Regat.
Destinul boierului Dinu Murguleţ, personajul pivot al romanului, ilustrează
paradigmatic destinul categoriei lui sociomorale care, părând a suspenda
devenirea, trăieşte iluzia stabilităţii. Încă din primul capitol însă (matrice
narativă a întregului roman şi a primei părţi a ciclului), pacea conacului de
la Ciulniţei e tulburată de apariţia intempestivă a lui Tănase Scatiu, „vichil”
îmbogăţit oneros. Scena confruntă două lumi ireconciliabile. Kitchul etichetei
recent confecţionate a parvenitului contrastează ameninţător cu autenticitatea
vechiului blazon nobiliar. Tensiunea rămâne însă deocamdată latentă. Astfel
romanul, intitulat iniţial Pe arătură, mai
poate lua înfăţişarea unui „poem al vieţii câmpeneşti” (E. Lovinescu), deşi
uşor aburit de melancolia provizoriului. Idilicul îşi conservă aici sensul lui
originar de legătură nemijlocită şi armonioasă cu pământul natal. Tablourile de
natură – unanim preţuite de critici – emană o vitalitate telurică filtrată,
diafană. Numai pământul strămoşesc – aceasta e teza – te împlineşte, fericirea
nu poate fi ex-centrică. În această lectură, Viaţa la ţară este un roman al întoarcerii la cuib (Matei Damian
revenit din Occident), al întemeierii unui cămin (căsătoria lui cu Saşa
Comăneşteanu) şi al continuării unei tradiţii existenţiale ancestrale.
Naraţiunea evoluează într-o împletire strânsă, pe trei planuri: unul e centrat
pe Dinu Murguleţ, altul pe Matei şi Saşa, al treilea – antitetic – pe Tănase
Scatiu. În interstiţii, povestea de iubire adolescentină dintre Mihai (fratele
Saşei) şi Tincuţa (fata lui Murguleţ). D. Zamfirescu se revelează aici un
pătrunzător analist al sufletelor complexe, delicate şi fine – e.g. Saşa, după
unii critici personaj feminin unic în literatura română. În aceeaşi serie
tipologică intră Matei, Tincuţa, Mihai, Murguleţ însuşi. Scriitorul izbuteşte
şi în sondarea oamenilor simpli (baciul Micu), însă fără să insiste, convins
fiind că ţăranii sunt mai relevanţi ca personaj colectiv. Ca şi planurile
narative, eroii sunt dispuşi/ concepuţi frapant antitetic. De o parte Dinu
Murguleţ şi ceilalţi, de cealaltă Scatiu – „mitocan” şi bestial (v. cumplita
scenă a „vârtejului”). Construcţie elaborată şi armonioasă, romanul s-a impus
încă din timpul vieţii autorului drept capodopera lui. Posteritatea a confirmat
şi întărit această valorizare, calificative ca roman „deplin”, primul nostru
„adevărat roman” sau chiar „roman total” nelipsind din tabloul receptării (fie
şi cu nedreapta ocultare a viguroasei capodopere a lui Slavici, romanul Mara, publicat în acelaşi timp).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu