duminică, 14 octombrie 2012

ÎN LUMEA DREPTĂŢII, de I. Al. Brătescu-Voineşti


Volum apărut în 1906 la Iaşi, în Editura „Vieţii româneşti”, după  ce nuvelele componente fuseseră publicate iniţial în „Convorbiri literare”, „Viaţa românească” şi „Voinţa naţională”, apoi, în parte, cuprinse în volumul Schiţe şi nuvele alcătuit de Nerva Hodoş şi apărut în 1903. Ca urmare a raportului favorabil întocmit de T. Maiorescu, lucrarea e încununată în 1907 cu premiul Năsturel-Herescu al Academiei Române. Foarte populară, cartea a cunoscut numeroase ediţii antume, ultima, cea definitivă, datând din 1943.
Tema care vertebrează sumarul, punându-şi amprenta şi asupra volumului următor, Întuneric şi lumină (1912), este inadaptarea (nu întâmplător, G. Ibrăileanu îi sugerase autorului să-şi intituleze cartea „Inadaptaţii”), fondată pe o perspectivă teoretică alimentată de filosofia lui H. Spencer şi Fr. Nietzsche. Nuvela titulară, care şi deschide în chip semnificativ volumul, cuprinde o discuţie asupra problemei. Avocatul Rizescu, personaj ce anticipă radicalismul moral al eroilor lui Camil Petrescu dramaturgul, ajuns la un conflict ireconciliabil cu magistraţii şi colegii de barou, cu toţii corupţi, e îndemnat să se „adapteze la mediu” spre a reuşi în viaţă. Adaptabilitatea fiind valorizată pozitiv de ceilalţi, Rizescu ripostează, expunând miezul etic al problemei: „Adaptarea la mediu e o condiţie de existenţă la care se supun orbeşte plantele şi animalele inferioare. Cu cât o fiinţă e mai presus pe scara vieţuitoarelor, cu atât caută să se dezrobească de sub greutatea acestei nevoi. [...] Omul transformă mediul” (s. n.). Tema inadaptării le subordonează pe celelalte, începând cu aceea a decăderii boierimii de viţă veche şi a vertiginoasei ascensiuni a noii clase, burghezia; în termenii epocii, tema căderii neamurilor şi a ridicării noroadelor, cu o carieră prodigioasă în proza de la confluenţa secolelor. Exemplare în această privinţă sunt amplele naraţiuni Neamul Udreştilor şi Pană Trăsnea Sfântul. Cea  dintâi derulează istoria stingerii unei vechi familii boiereşti. Protagonistul celeilalte, ultim vlăstar al unei glorioase familii, îşi donează casa cea mare în scopuri filantropice, dar cade victimă funcţionarilor parveniţi care o ocupă. Emblematicul „Ei, şi?!... dar eu nu văz nici o floare” cu care îl întâmpină servitoarea şcolii atunci când Pană îi atrage atenţia, „foarte cuviincios”, că-i strică grădina ne aminteşte de  agresivitatea mitocănească a lui Tănase Scatiu („Tacă-ţi fleoanca!”) sau de aforismele lui ad-hoc („Ai bani, eşti boier...”). Din aceeaşi familie de spirite fac parte şi Fânuleţ, care, în „sminteala” lui, bate uliţele târgului „înjurând pe ciocoi şi lăudând pe boieri” (Sminteala lui Radu Fânuleţ), Elena, fiică de boier scăpătat, contrastând, prin frumuseţea morală, cu sora ei Sofia, stricată de anturajele mondene (Două surori), Conu Alecu din schiţa omonimă, care se apără de intruzia parveniţilor ţinându-i la distanţă şi obligându-i în chip subtil să-i respecte blazonul nobiliar, Leonora, unică supravieţuitoare a unui neam renumit, refugiată în „patima ghenealoghiei”, şi, oricât ar părea de surprinzător, eroul narator din Moartea lui Castor (aparent o poveste cu animale), care vede în dispariţia bătrânului câine semnul unor „fericiri apuse pentru totdeauna”. Tema inadaptării cuprinde însă în perimetrul său şi indivizi din alte categorii sociale. Eroii reprezentativi ai nuvelistului sunt fiinţe delicate şi fine, calităţi care, alături de timiditate, le întârzie sau le paralizează reacţiile practice, putându-le crea imaginea unor oameni „fără voinţă” (cum e caracterizat casierul Dănescu din Două surori). Însuşiri fără căutare în noua lume, atari virtuţi fac din eroii lui Brătescu-Voineşti tot atâţia învinşi – altă categorie frecvantă în proza epocii. Paralel cu aceste teme, sau intersectându-le, nuvelele surprind, în instantanee concentrate şi pe eşantioane semnificative, proza vieţii cotidiene, comedia banalităţii, automatismelor şi micilor manii, localizate prin excelenţă în orăşelele de provincie sufocate de un patriarhalism golit de poezie (pe lângă titlurile citate, v. şi succintele Magheranul şi Vârcolacul). Alte naraţiuni evocă cinematografic, cum observă M. Zaciu, zilele de aur ale copilăriei (v. flash-urile din Sâmbătă, aburite de nostalgie), mediul cazon (instantaneele tragicomice din Inspecţie) sau al tribunalelor (suita de „cazuri”Din carnetul unui judecător, potenţiale nuclee de romane sociale şi psihologice) sau schiţează, cu o bună ştiinţă a esenţializării, tribulaţiile existenţei umile ale micului slujbaş terorizat de şefi şi ridiculizat cu sadism de camarazi (Microbul) sau tratat ca un număr statistic (Un om). Naratorul nu adoptă niciodată  o perspectivă neutră („obiectivă”, „impersonală”); dimpotrivă, se implică, fie polemic, fie – mai des – compasiv, inducându-i şi cititorului punctul său de vedere (G. Călinescu sublinia „originalitatea indiscutabilă a duioşiei”). Unele proze, ca Puiul şi Microbul – veritabile nuvele ale „milei necruţătoare” – au asupra cititorului un extrem impact emoţional. Remarcabilă, în fine, este capacitatea nuvelistului de a înregistra şi monta adecvat şi expresiv limbajul diverselor categorii socio-profesionale, cu o autenticitate ce-l aminteşte uneori pe Caragiale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu