duminică, 14 octombrie 2012

Avangarda in literatura romana - schita sintetica


Definiţia termenului

            Termenul „Avangardă” defineşte „în domeniul literaturii, grupările de şoc ale unor scriitori violent novatori, care pleacă ( în manifestările insolite, din primele decenii ale secolului XX) de la o negare radicală şi ostentativă a tuturor formelor de artă consacrate anterior. Termenul este sinonim cu acela de modernism în ipostazele sale ultime: futurismul, expresionismul, dadaismul, sau suprarealismul. Expresie a unui moment istoric de criză, avangarda literară, ca şi cea artistică, denotă o disponibilitate la anarhia absolută şi se afirmă, în primul rând, prin acte de rebeliune spectaculos excentrice. Toate mişcările de avangardă au la bază o stare de spirit frenetică, rezultând dintr-o exacerbare a neliniştii existenţiale. Exponenţii avangardei practică inovaţia în spiritul de aventură al unor experienţe-limită. Îndrăznelile poziţiei lor încep prin a se face cunoscute printr-o întreagă literatură de manifeste, adesea mai interesantă în sine decât aceea reprezentată apoi de operele de creaţie propriu-zisă în care arbitrarul abuziv duce până la urmă la un manierism anarhic. Dacă facem abstracţie de tot ceea ce ţine de simplul teribilism, nu se poate să nu se recunoască avangardei o funcţie regeneratoare şi anticipatoare” (Dinu Pillat în: Dicţionar de termeni literari, coordonator: Al.Săndulescu. Edit. Academiei Române, Bucureşti, 1976).

Precursori
-          Revista Simbolul (1912) (nu atât simbolistă, cât anunţând temele, atitudinile şi stilul avangardei interbelice), editată la Bucureşti de Tristan Tzara şi Ion Vinea.
-          Inovaţiile propuse de prima generaţie postsimbolistă după 1910: Arghezi, Adrian Maniu (vedeţi sinteza mea despre el), B. Fundoianu (idem), Ilarie Voronca.
- Urmuz (1883-1923), pseudonimul lui Demetru Demetrescu-Buzău, de profesie grefier, ducând o viaţă obscură de provincial. S-a sinucis. A fost descoperit de Arghezi, care-i publică în 1922, în revista Cugetul românesc, prozele Pâlnia şi Stamate şi Ismail şi Turnavitu. Ulterior (postum), scrierile lui Urmuz au fost adunate în volumul Pagini bizare (sintagma e a autorului).
În ce constă „bizareria”(avangardistă) a acestui autor? În atitudinea negativă/  negatoare faţă de literatură, faţă de convenţiile/ clişeele ei de limbă şi stil, dar şi tematice; faţă de logica şi mentalităţile curente, pe care le denunţă prin tehnica reducerii la absurd (avem, deci, mai mult decât o parodie). Un exemplu din proza Algazy & Grummer: Într-una din zile, Grummer, fără a anunţa pe Algazy, luă roaba şi porni singur în căutare de cârpe şi arşice, dar la înapoiere, găsind din întâmplare şi câteva resturi de poeme, se prefăcu bolnav şi, sub plapomă, le mâncă singur pe furiş… Algazy, simţind, intră după el acolo cu intenţia sinceră de a-i face numai o uşoară morală, dar cu groază obscură găsi în stomacul lui Grummer că tot ceea ce fusese bun în literatură fusese consumat şi digerat. Odată digerată, literatura tradiţională, uzată, trebuia înlocuită cu una nouă. Spre a o crea, Urmuz recurge la un limbaj ce asociază lucruri care se exclud şi care distorsionează logica (nu şi gramatica). De ex., Stamate priveşte în fiecare zi prin pâlnie spre a vedea cum doi oameni coboară din maimuţă (aici tot efectul – de spargere a unui clişeu – vine din ambiguitatea lui a coborî) sau cutare personaj îşi înfăşoară pereţii cu cearceafuri ude pentru a nu scădea la întâmplare. Lipsa de logică şi de legătură între idei: A adoptat însă, pe când era încă elev în gimnaziu, o nepoată a sa, în momentul când aceasta lucra la gherghef.  Sau asocieri de lucruri din serii semantice foarte depărtate şi incongruiente: Stamate are o soţie tunsă şi legitimă. Este persiflat conformismul bunelor maniere: Ismail şi Turnavitu se  calcă în fiece zi pe picioare pentru a putea apoi să-şi ceară scuze. Personajele au trăsături mecanomorfe sau sunt compuse din materii disparate incongruente: Algazy este un bătrân simpatic, ştirb, zâmbitor şi cu barba rară şi mătăsoasă, frumos aşezată pe un grătar înşurubat sub bărbie şi împrejmuit cu sârmă ghimpată (s.n.) sau: Ismail este compus din ochi, favoriţi şi rochie şi se găseşte astăzi cu foarte mare greutate (s.n. – de parc-ar fi o marfă, un bun uzual, fără identitate). De altfel, aceste personaje sunt vide din punct de vedere sufletesc, moral, au gesturi automate, ca şi cele din literatura absurdului, de mai târziu.

Citiţi, în analogia Gabrielei Duda, câteva texte de bază ale lui Urmuz, inclusiv Fuchsiada, poem eroico-erotic şi muzical, în proză.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu