Dadaismul. Apare în Elveţia (la Zürich), în timpul primului război mondial (mai
exact: în 1916) şi la originea lui stă românul Tristan Tzara, refugiat
aici. Tzara botează curentul recurgând la dicţionarul Larousse, pe
care-l deschide la întâmplare şi dă peste cuvântul DADA – în limbajul copiilor:
„căluţ de lemn”; figurat: „ideee fixă”. Dadaismul mizează pe abolirea oricărei
logici a discursului liric şi artistic şi pe instituirea deplinului hazard al
asocierilor. Luaţi un ziar –
propune Tzara -, luaţi o foarfecă, alegeţi un articol, tăiaţi-l, tăiaţi pe
urmă fiece cuvânt, puneţi totul într-un sac, agitaţi!, apoi scoateţi şi
alăturaţi ceea ce trageţi la întâmplare. Veţi obţine un text dadaist!
Evident, acesta
este un gest de frondă, menit să şocheze, să ultragieze bunul-simţ comun şi să
denunţe convenţia discursului logic articulat. Dadaismul însemnează o provocare
a hazardului; o provocare însă din care nu poate ieşi vreo capodoperă. G.
Călinescu (Principii de estetică) a arătat că hazardul total nu e
posibil decât ca logică, nu şi în gramatică. Fiindcă o poezie ca următoarea, de
Tristan Tzara, e ilogică, dar corectă gramatical:
La chanson d'
un dadaiste
Qui n' était
ni gai, ni triste
Et aimait une
bicycliste
Qui n' était
ni gaie, ni triste…
sau:
Zid dărăpănat
Eu m-am
întrebat
Astăzi că de
ce
Nu s-a
spânzurat
etc.
Revolta dadaistă
e doar un gest de scurtă durată. După război, reprezentanţii ei migrează spre
alte formule avangardiste.
Constructivismul. A fost teoretizat la noi de Ion Vinea în revista Contimporanul,
condusă de el (1922-1932) şi subintitulată revistă de artă constructivistă
internaţională. Constructivismul se manifestă cu rezultate notabile mai
ales în plastică şi arhitectură (Le Corbusier ca arhitect, Piet Mondrian ca
pictor). E preocupat de ordine, geometrie, rigoare – deci este un curent opus
dadaismului – şi spre artificial (versus natural), căci artificialul,
fiind produsul omului, poate fi supus rigorilor
geometrizante ale minţii umane. Constructivismul promovează dinamismul
industrial, maşinist, cultul citadinismului şi al vitezei (ca şi futurismul – e.g.
Marinetti – de la începutul secolului 20, curent slab reprezentat la noi).
Constructivismul e o sinteză de intuiţii futuriste, reminiscenţe dadaiste
(negarea oricăror convenţii literare*) şi aluviuni moderniste în genere. Între curentele noastre de
avangardă, e cel mai fertil şi mai echilibrat; mai sintetic. Alte reviste
constructiviste au fost, la noi, 75 HP (un singur număr, în 1924) şi Punct
(1924-1925). Autori constructivişti în poezie: Ion Vinea, Ilarie Voronca, Şt. Roll.
Integralismul
constituie o desprindere de „modernismul moderat” al Contimporanului/
constructivismului, în vederea adoptării unor programe pur avangardiste.
Revista Integral (1925-1928) se doreşte o publicaţie de sinteză
a tuturor orientărilor avangardiste, dar şi o critică a experimentelor
avangardiste. Se dedică numere speciale lui Arghezi, futurismului
italian, poeziei noi (franceze şi româneşti); se fac referiri la expresionism,
dadaism, constructivism, suprarealism; se scrie entuziast despre Brâncuşi
şi alţi novatori ai artei. La Integral colaborează Ilarie Voronca, Şt.
Roll, I. Călugăru (toţi aceştia cu poezie), Fundoianu (acum Fondane) scrie
eseuri despre arta europeană de ultimă oră, pictorii M. H. Maxy, Mattis
Teutsch, Victor Brauner (artist de faimă europeană) ilustrează revista cu
pictură şi grafică de avangardă. În concluzie, integralismul tinde la o sinteză
modernă a tuturor experienţelor fertile şi a artelor: Poezie, muzică,
arhitectură, pictură, dans, toate merg înlănţuite integral spre o gară
definitivă şi înaltă (…).Nu dezagregarea bolnavă, romantică, suprarealistă, ci ordinea
sinteză, ordinea esenţă constructivă, clasică, integrală, scrie Ilarie
Voronca în articolul Suprarealism şi integralism.
Suprarealismul
(din fr. „surréalisme”) apare în Franţa şi e teoretizat de André Breton, care scrie primul Manifest
al suprarealismului în 1924. Breton definea astfel stilul suprarealismului:
Automatism psihic pur, care îşi propune să exprime prin viu grai, prin scris
sau prin orice alt mod, funcţionarea gândirii. Dicteu al gândirii lipsit de
orice control al raţiunii, în afara oricăror preocupări estetice sau morale.
Suprarealismul se întemeiază pe credinţa în realitatea superioară a anumitor
forme de asociere neglijată până la el, în atotputernicia visului, în jocul
dezinteresat al gândirii. El tinde să distrugă în mod definitiv toate
mecanismele psihice, substituindu-se lor în rezolvarea principalelor probleme
ale vieţii. Aşadar, suprarealismul încearcă să elimine, în actul creator,
orice constrângere, orice cenzură a raţiunii, spre a lăsa să vorbească în operă
inconştientul, visul, infrarealitatea (sau … suprarealitatea – tot una).
În plan european,
suprarealismul e anticipat de Rimbaud,
Lautréamont, Jarry, dar şi, într-un fel sau altul, de celelalte curente
avangardiste. Suprarealismul jură pe dicteul automat (= suprimarea
cenzurii raţiunii, a conştiinţei), pe automatismul psihic. La noi, apare
mai bine conturat în ultimul său val**, după 1944, prin poeţii Virgil
Teodorescu, Paul Păun
şi mai ales Gellu Naum. Acesta e cel mai important suprarealist român,
recunoscut în lume şi ca unul dintre cei mai reprezentativi suprarealişti
europeni. A scris multe volume de poeme şi de proze, în care mizează pe
asociaţiile cele mai insolite, creând astfel lumi fantastice şi zdruncinând
criteriile logicii obişnuite (volumele de versuri Athanor, Copacul-animal,
Tatăl meu obosit, Partea cealaltă şi de proză: Medium,
Teribilul interzis, Castelul orbilor, Poetizaţi, poetizaţi
…). Este şi autorul unei cărţi de versuri pentru copii, dar şi pentru celelalte
vârste: Cărţile cu Apolodor.
Avangarda
contează, în istoria literaturii, nu atât ca o mişcare care ar fi produs o mare
literatură (căci, de fapt, avangardiştii neagă până la urmă, orice mod de a
face literatură), cât ca un ferment, ca o interogaţie stimulatoare
privind mijloacele de creaţie şi limitele lor; ca o chemare la depăşirea
stagnării şi a oricăror convenţii (chiar a convenţiei de a depăşi orice
convenţie!).
Gabriela Duda ne
propune o sistematizare clară şi sumară a trăsăturilor tipologice ale
avangardei literare româneşti:
1.
Spiritul negator
2.
Criza literaturii (de unde:
fronda, negaţia, revolta)
3.
Spiritul ludic
4.
Destructurarea textului poetic
(tot ca o consecinţă a negaţiei conceptului de literatură de până la avangardă)
5.
Primatul existenţei în faţa artei,
a literaturii. (Dacă literatura merită să mai credem în ea – ce ne-a adus? se
întreabă avangardistul, de vreme ce, de exemplu, n-a împiedicat războaiele.
Atunci să îmbrăţişăm viaţa – mai ales pe cea revelată de vis, aşa cum o vor
suprarealiştii).
Atenţie! M-am ocupat mai sus de ceea ce se numeşte avangarda istorică
(curente, reviste, grupări, din anii '20 - '40 ai sec. 20). Există şi un
avangardism ca spirit al modernităţii, ce vine de la Poe, Baudelaire, Mallarmé,
dar mai ales Rimbaud.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu