duminică, 14 octombrie 2012

MAINE de Aron Cotrus


Volum de versuri publicat în 1928 la Craiova. În acelaşi an, la Cluj, în editura revistei „Societatea de mâine” apare ediţia a doua, revizuită şi adăugită, având ca subtitlu sintagma „Versuri sociale”.

Definitoriu pentru vârsta maturităţii artistice a lui Aron Cotruş, volumul se aşază, tematic şi ca limbaj liric, în vecinătatea celorlalte titluri reprezentative ale creaţiei lui interbelice (În robia lor, 1926; Printre oameni în mers, 1933; Horia – amplul poem din 1935), anticipând totodată versurile din exil, în bună măsură reciclări ale celor scrise între cele două războaie mondiale. Mâine ilustrează, pentru prima dată atât de ferm şi de insistent, dimensiunea mesianică şi militantă a poeziei lui Cotruş, situându-se astfel în albia lirismului profetic şi exponenţial deschisă de Coşbuc şi Goga; mesianism şi militantism trecute însă prin sensibilitatea şi tehnica expresionistă. „Ţie vreau să mă dărui mereu”, exclamă poetul adresându-se Transilvaniei, „Aici vreau să mă macin, cântând, luptând, asudând”, „Sufletu-ţi să-mi fie voievod,/ să-ţi fiu ostaş rapsod”. Glasul lui vaticinar se arcuieşte însă peste întreaga românime, dintre şi de peste graniţe, năzuind – cum  proclamă în poemul Mâine, care deschide în chip de program culegerea – să se „risipească” vizionar „spre miile de Românii de mâine”. Prin urmare, o primă linie tematică a cărţii cuprinde variantele unui autoportret şi ale unei arte poetice exprimate în spiritul unui expresionism vitalist şi energetic. Eul liric este animat stihial de mari aspiraţii cosmice (muntele şi cerul apar recurent ca simboluri centrale) şi răscolite de uriaşe tensiuni interioare polare, dar şi complementare: l-a „vrăjit prăpastia” şi l-a „-nebunit înaltul”, îl dispută „noroiul” şi azurul, se simte deopotrivă „cer şi baltă”, „ură şi iubire”. În străfundurile lui şi-au cristalizat esenţele monumentalitatea de aspră sălbăticie a stâncii ce l-a deprins cu urcuşul, nebănuitul clocot interior al paşnicului Mureş, depozitul de umbre sacre ale „strămoşescului pământ” în care sălăşluiesc în efigie Huniazii, Horia şi Cloşca sau Câmpia Libertăţii de la Blaj. Un persistent sentiment al vechimii străbate volumul. (În)armate cu el, gesturile bardului se încarcă de fulgere, „slova” îi devine „sabie-nsângerată / ce-n zăngănire nentreruptă / cheamă la luptă / la grea, năprasnică, neîndurată luptă!”  Corolar al acestui militantism ce vizează naşterea unei Românii ideale, verbul profetic se dezlănţuie în fulminante diatribe, trecând prin foc şi sabie mizeria morală şi invocând, ca altădată Eminescu pe Ţepeş, justiţiari „noi, cruzi Tudori Vladimireşti” (Fanarul s-a mutat la Bucureşti).
            Filonul tematic autoportretistic şi naţional se conjugă, în aceeaşi notă de necruţător rechizitoriu, cu cel social (v. subtitlul volumului), constituind, prin dominanta expresionistă a viziunii şi limbajului (autorul, ne asigură Ov. S. Crohmălniceanu, ilustrează exemplar ceea ce Stefan Zweig a numit „noul patos”), cea mai vehementă creaţie lirică pe această temă din întreaga noastră poezie modernă. Cuvânt către ţăran, Către plugari, Pătru Opincă, Ion, Minerul, N-am tată, n-am mamă..., Ion Codru, Ciobanul, Plugarul şi plugul sunt titluri antologice. Învăluite la Goga într-o atmosferă de mister şi de ritual a cărui gravitate este potenţată şi deopotrivă sublimată de lexicul religios-arhaic şi de muzicalitatea liturgică a versului, obida şi revolta irup la Cotruş în chip direct, brutal şi exploziv. Din acest punct de vedere, poetul din Mâine este mai aproape de Coşbuc cel din Un cântec barbar şi Noi vrem pământ! Ţipătul expresionist a înlocuit murmurul elegiac şi confesiunea şoptită, de la Goga; ameninţarea directă, scandată şi incendiară a luat locul meandrelor rostirii aluzive de acolo; registrul metaforic a fost substituit de cel metonimic; podoabele stilistice au cedat în faţa masivei pătrunderi în poezie a cuvântului nud, de o materialitate dură, colţuroasă, cuvânt în mod voit nemuzical şi „nepoetic”, cules din ungherele regionale ale vocabularului: „Io, / Pătru Opincă, / ţăran fără ţarină, / plugar fără plug, / ciurdar fără-o vită, / îmi duc viaţa năcăjită / fără strâmbătăţi şi vicleşug / şi bruşul de mucedă pită / mi-l plătesc cu sânge din belşug... // [...] Io, / Pătru Opincă / ce-ntre-atâtea moşii n-am doar o şirincă / înfrunt strâmbele legi şi năpasta / şi-n răzmeriţa ce-n mine creşte, / sudui vârtos, mocăneşte, / şi scuip pe toată rânduiala asta!...”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu