duminică, 14 octombrie 2012

BALADE VESELE ŞI TRISTE, de G. Topîrceanu


Volum de debut al poetului, apărut la Bucureşti în anul 1916 cu titlul Balade vesele. În ediţia a doua (1920), titlul devine Strofe alese. Balade vesele şi triste, iar în cea de-a treia (1928) – Balade vesele şi triste. Volumul a mai cunoscut o ediţie antumă, în 1931.
            Titlurile (succesive) ale cărţii sunt o cheie de lectură pentru opera unui poet ce solidarizează naraţiunea cu descrierea pastelistă, sobrietatea baladescului canonic cu jovialitatea anecdotei, duioşia cu umorul. Această simbioză apare la nivelul de ansamblu al volumului. Poetului nu-i sunt străine teme de rezonanţă mitică şi metafizică precum misterul permanenţei şi ciclicităţii cosmice, monumentalitatea sălbatică a naturii, moartea ca reintegrare în sevele şi ritmurile universului (Balada munţilor, Balada morţii – piese de rezistenţă ale cărţii). Consecvent lirice, însă într-un registru mai uşor, sentimental, sunt compuneri precum pastelul elegiac Cântec sau eroticele Singuri, Sfârşit de vară, Noapte de toamnă, Romanţă, Păinjiniş, Epilog. Asemenea celor din prima categorie, şi aceste poeme se intersectează cu o treia serie, cel mai bogat reprezentată, în care componenta lirică este contrapunctată, în variate doze, de cea umoristică: Balada popii din Rudeni, Balada chiriaşului grăbit, dar şi piesele în care poetul se opreşte la universul mărunt al necuvântătoarelor, percepute şi glosate în notă duios-umoristică - pasteluri ale miniaturalului, în care înduioşătoarea afecţiune franciscană se asociază fără nici o stridenţă cu „muza [...] satirică”: în realitate numai înţelegător ironică uneori, umoristică întotdeauna, dimensiunea comică fiind potenţată de universul animal şi vegetal adus la scară şi în cheie umană: Rapsodii de toamnă, Rapsodii de primăvară, Balada unui greier mic, Acceleratul etc. Această a treia categorie de texte s-a instituit în emblemă a volumului, mai ales după ce, în acelaşi an, Parodiile originale veneau să accentueze efectele „muzei satirice”, modulând, în acelaşi timp, simbioza lirism - umor (v. articolul despre acest volum în prezentul dicţionar), iar Migdale amare (1928) pecetluiau formula, extinzând la propriile poeme tehnica Parodiilor, prin „traducerea” (adică trădarea) lirismului în registrul demitizant al lucidităţii. În Sonet autumnal, Noiembrie, Sonete pluvioase sau Fum – toate din Migdale amare – secvenţa lirică de la început este întoarsă în parodie: surprinzându-se în postură lirică şi temător de exhibiţionism sentimental, poetul face un gest de recul, demistificându-se autoironic. Această simbioză a poeziei cu detaşarea umoristico-ironică, asociată cu prozodia tradiţională şi cu limbajul simplu şi explicit, i-a adus autorului Baladelor... un succes rapid şi durabil în rândul publicului mare, de toate vârstele. Unele dintre aceste însuşiri, virtuţi în ochii cititorului neprofesionist, s-au constituit în servituţi în ochii criticilor. Apărute într-o epocă de expansiune a poeticii simboliste, care separase limbajul liric de celelalte limbaje şi statuase regalitatea sugerării în locul numirii şi a vagului în locul precisului, versurile lui Topîrceanu se aşază împotriva curentului prin exactitate şi claritate, acurateţe lingvistică şi prozodie de tip clasic. Natura, observă E. Lovinescu, este prinsă de poet atât de sigur în contururile şi amănuntele ei, încât „tocmai acest aspect de «perfecţie»  şi de «finit» stânjeneşte impresia poetică”. M. Ralea şi apoi Al. Philippide încearcă scoaterea poetului de sub incidenţa polarităţii, cel dintâi afirmând că şi comicul „e o problemă de sentiment”, celălalt nădăjduind într-o viitoare apreciere a operei întregi „ca pe o poezie de sentiment, şi nu ca o poezie humoristică”. Imaginea lui Topîrceanu rămâne totuşi aceea a unei naturi duble, dualitate nu tocmai favorabilă poetului, de vreme ce G. Călinescu conchide în Istoria sa din 1941 că acesta „nu-i niciodată atât de liric încât să fie mare, niciodată atât de facil încât să nu fie poet”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu