duminică, 14 octombrie 2012

ROMANŢE PENTRU MAI TÂRZIU, de Ion Minulescu


Volum de versuri apărut în 1908 la Bucureşti, în editura librăriei „Leon Alcalay”, cu o copertă de Iser, şi reeditat în timpul vieţii scriitorului de încă două ori: în 1909, la editura Socec, şi în 1922, la „Cultura Naţională”. Marea majoritate a poeziilor din volum au fost publicate iniţial în reviste: Viaţa literară, Viaţa literară şi artistică, Convorbiri critice, Sămănătorul şi Reforma.

Carte de debut a lui Minulescu, Romanţe…impune un poet cu o voce particulară în cadrul simbolismului românesc, curent ajuns, după 1900, la maturitate. Autorul se şi anunţă ca atare, în poezia cu care se deschide volumul, Romanţa noului venit, care e o chintesenţă a temelor şi atitudinii eului liric minulescian de acum şi din cărţile şi ciclurile ce vor urma (De vorbă cu mine însumi, Nu sunt ce par a fi… şi celelalte): poetul, herald al unei lumi „create dincolo de zare”, aduce „lumina stinselor făclii / Şi-n versuri fantasmagoria şi vraja noilor magii”, promiţând tuturora evaziunea în lumea „armoniilor eterne”, dar constată, dezamăgit şi superior resemnat, că „poarta a rămas închisă la glasul artei viitoare” pe care o propunea cartea. Totul, în acest poem, ca şi în volumul pe care-l (re)prezintă în efigie, este deopotrivă sinceritate şi disimulare, postură (naturală) şi impostură (livrescă), chip real şi „poză”, dicţiune  solemn-înfiorată şi de-solemnizare a limbajului liric,  toate acestea, însă, într-un aliaj al ambiguităţii care dă farmec ambelor laturi. Tematic, Romanţe… realizează o sinteză a repertoriului simbolist: plecări sau întoarceri în/din necunoscutul învăluit de mister, „corăbii” şi „galere”,  atmosferă macabră şi autumnală  cu „morţi”, „sicrie” şi „corbi”, cu parcuri policrome sau desfrunzite vizitate de „Boemi” şi „Boeme”, crepusculuri marine, exotism, spleen, artişti neînţeleşi („marii dispăruţi”) şi vagabonzi, îndrăgostiţi sentimentali, cifre fatidice („trei”), instrumente muzicale. Pe lângă toate aceste motive, îl regăsim pe poetul însuşi, în ipostaze varii, dintre care aceea a îndrăgostitului care-şi face publice în mod clamoros  sentimentele, cu o simpatică ostentaţie şi cu conştiinţa perdantului bonom–înţelegător, îmbogăţit de multiple experienţe similare şi, prin urmare, asumându-şi  melancolic-resemnat eşecurile. Această ostentaţie de clovn liric îl şi desparte pe autorul volumului de poetica simbolistă, care jură pe o strategie a discreţiei, adică pe vag şi sugestie. Temele simboliste sunt tratate aici retoric, exterior, într-un discurs grandilocvent, cu irizaţii sentimentale frizând gravitatea, dar nesuportând-o multă vreme. G. Călinescu a găsit o formulă memorabilă pentru a exprima acest dozaj: „Ion Minuleascu este în bună măsură un Mitică, un Caţavencu şi un Eleutheriu Popescu deveniţi lirici”. Cert este că Romanţe… exersează până la epuizare sau parodie recuzita curentului, compromiţând-o (în ochii cunoscătorilor) prin exces, superficialitate, dar în acelaşi timp acreditând-o (în ochii publicului larg,  în rândul căruia poezia lui Minulescu s-a bucurat de o largă receptare). Volumul vulgarizează poetica simbolistă prin chiar adoptarea şi adaptarea genului uşor al „romanţei”, iar pe de altă parte contribuie substanţial la promovarea, în cercuri largi de cititori, a versului liber.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu