Volum
de poezii apărut în 1983 la editura Socec din Bucureşti. A avut încă 7 ediţii
antume (1897, 1902, 1907, 1911-1912, 1914, 1916, 1918). Ediţia a II-a renunţă
la Cântec oriental, Nuşa, Politică şi
la 41 din cele 45 de Cântece, dar
adaugă Legendă (reintitulată în 1914 Ex ossibus ultor), Cântec („Zice vodă…”), Oştirile
lui Alah, De pe deal, Lordul John. Volumul de debut al lui Coşbuc e primit
cu elogii de Caragiale (în Moftul român, 23
iunie 1893). Obscurul publicist şi traducător botoşănean Gr. N. Lazu îl acuză
pe poet de plagiat, în broşura Adevărul
asupra poeziilor d-lui Gh. Coşbuc (1893), care dezlănţuie o furtunoasă
campanie pro- (A. Bacalbaşa, Al. Vlahuţă, C. Stere, C. Dobrogeanu-Gherea, N.
Iorga, G. Bogdan-Duică, D. Evolceanu) şi anti- Coşbuc (Al. Macedonski, Caion),
al cărei efect e însă benefic, impunând un mare poet.
Alcătuit
din specii diverse (baladă, idilă, legendă, basm versificat, gazel, cântec,
ritornelă), volumul a părut eclectic. În structura lui profundă e însă unitar.
Întâi prin lirismul aşa-numit obiectiv. Scheletul narativ şi dialogic al
poemelor degajă un lirism al „rolurilor” asumate de autor, îndeosebi în piesele
erotice (Rea de plată, La pârâu).
Jovialitatea şi disimularea sunt susţinute de savante creaţii în planul
ritmului, Coşbuc fiind un maestru al invenţiei prozodice. Al doilea factor
unificator stă în viziunea idilică, de esenţă clasică, deplin adecvată
temperamentului artistic al poetului. Aceasta fluidizează graniţele dintre
specii. Coşbuc restituie idilicului semnificaţia originară, de situare
afirmativă, integratoare a omului în univers, de trai „în conformitate cu
natura” (Vl. Streinu).Idilicul astfel conceput asumă şi laturile grave ale
vieţii, ocupaţiile cotidiene, evenimentele capitale (naşterea, căsătoria,
moartea), trecutul eroic al locului, imaginarul mitic, erosul cu final tragic.
Prin toate acestea şi deoarece nu tematizează ruptura de natură şi de satul şi
trecutul patriarhal („dezrădăcinarea”), cartea depăşeşte atât idilismul artificios
al primilor noştri poeţi cât şi tezismul pios-sentimental al neoromanticilor
minori sămănătorişti. Concreteţea universului liric, stilizată, e un corolar
estetic al idilicului, în a cărui lume totul e imanent: ciclicitate cosmică
făcută perceptibilă (Noapte de vară),
filozofie a vieţii şi a morţii dizolvată în ceremonial ( Nunta Zamfirei – capodopera lui Coşbuc –, Moartea lui Fulger). Idilicul cuprinde şi poemele relaţiei organice
cu permanenţele, aduse într-un prezent continuu, fie că e vorba de fapte mitice
sau istorice: de aici frecvenţa verbelor la prezentul etern în basme (Crăiasa zânelor), legende (Brâul Cosânzenii), balade cu pretext
istoric (Un cântec barbar).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu