Una dintre problemele centrale
ale pedagogiei contemporane este cea a depistării şi valorificării depline a
potenţialului uman.
Cercetările psihopedagogice
din ultimii ani se concentrează asupra diferenţelor individuale dintre copii.
Astfel s-au descoperit: copii „excepţionali”, copii „talentaţi”, copii
„supradotaţi”, copii „creativi”, etc.
Când vorbim despre copii
excepţionali avem în vedere acele calităţi sau manifestări, fizice, mentale,
morale, comportamentale care se află mult deasupra mediei. În această categorie
sunt încadraţi copii superior dotaţi în diverse domenii, înclinaţi spre
creativitate.
„Aceşti copii se distanţează,
într-un fel sau altul, de norma obişnuită, contrazic într-un anume fel modelul
social acceptat pentru copii din aceeaşi vârstă cu ei, sunt deci excepţii,
pozitive [...], contrariind aşteptările părinţilor şi educatorilor lor,
punându-le probleme în plus”. (T. Bogdan, I. Nica, 1970, pagina 5).
Se estimează că din punct de
vedere artistic doar 5% din populaţia şcolară o reprezintă copii supradotaţi.
Despre trăsăturile ce sunt
caracteristice acestor copii se poate spune că baza supradotării o reprezintă
calităţile superioare ale proceselor nervoase: inteligenţă, precocitate intelectuală,
potenţial intelectual, calităţi ale atenţiei, interesele, aspiraţiile, dar şi
mediul educativ favorabil.
Specialiştii au atribuit
copiilor supradotaţi un ansamblu de trăsături „negative”. „Una din aceste
trăsături ar fi cea a existenţei unui decalaj între planul intelectual şi cel
psihomotor, prin devansarea dezvoltării intelectuale traductibilă prin
dezvoltarea eterogenă a celor două componente”. De exemplu, aceşti copii învaţă
foarte uşor să citească, pe când deprinderea scrisului este dobândită mai greu.
Această aparentă neîndemânare manuală şi fizică, în plan afectiv poate genera
stări de nelinişte. O altă trăsătură este adaptarea mai dificilă la cerinţele
familiei, şcolii şi societăţii. „Este vorba de o integrare psihosocială mai
greoaie ca urmare a unei dizarmonii între maturizarea intelectuală precoce şi
întârzierile în sfera maturizării afective. Tendinţa de izolare este frecvent
întâlnită în cadrul acestor copii”.
Din punct de vedere social
copiii supradotaţi reprezintă o „bogăţie naturală” materializată prin
capacităţi intelectuale generale, aptitudini şcolare specifice, gândire
creativă, artă vizuală sau alte expresii artistice, calităţi de lider şi
capacităţi psihomotorice.
În funcţie de predominanţa
unor aptitudini, se vor distinge următoarele tipuri de copii supradotaţi:
-
copii
cu aptitudini „academice”, caracterizaţi prin succesul în activitatea de
învăţare, prin rapiditatea însuşirii cunoştinţelor, în special cele practice;
-
copii
cu aptitudini „creatoare”, caracterizaţi prin capacitatea de a produce ceva
nou, faţă de stadiul lor de cunoştinţe;
-
copii
cu aptitudini „ştiinţifice”, caracterizaţi prin capacitatea de observare şi
uşurinţa cu care folosesc calculele şi simbolurile;
-
copii
cu aptitudini „artistice”, caracterizaţi prin capacitatea creatoare de a
imagina şi organiza simboluri, forme, modele, culori şi de a crea o impresie
artistică;
-
copii
cu aptitudini „tehnice”, caracterizaţi prin capacitatea deosebită de a folosi
obiectele tehnice;
-
copii
cu aptitudini „de conducere”, caracterizaţi prin capacitatea de a-i călăuzi şi
îndemna pe alţii, de a-i convinge şi antrena, prin însuşiri de personalitate
ca: tact, curaj, putere de abstracţie, etc.;
-
copii
cu aptitudini „sociale”, caracterizaţi prin capacitatea de formare a relaţiilor
umane, prin competenţă socială.
Referitor la educarea acestor
copii, există două probleme care suscită interesul pedagogilor: 1) gruparea lor
şi 2) adoptarea de strategii educative specifice.
În legătură cu gruparea
copiilor supradotaţi, opiniile sunt împărţite: unii optează pentru organizarea
unor clase selectate, alţii pentru aplicarea unor programe speciale, ei fiind
incluşi în şcoala de masă. Este necesară utilizarea unor strategii diferenţiate
de învăţare şi adoptarea unei atitudini speciale, a creării unui mediu educativ
stimulativ. „A adopta cu toţi elevii supradotaţi un demers didactic unic va fi
un eşec, în mod logic rămâne soluţia stimulării intereselor individuale
printr-o abordare personalizată”. (M. Jigău, pagina 169)
Programul de instruire în
şcoala de masă, conceput pentru un nivel mediu al dotării, nu exercită o
funcţie stimulativă pentru copii supradotaţi. El va trebui diversificat şi
întregit prin activităţi complementare.
Pentru stabilirea programului
de educare a copiilor supradotaţi s-a recurs la mai multe strategii. Există mai
multe modalităţi şi forme concrete de educaţie:
Ø
Accelerarea
– se bazează pe parcurgerea conţinuturilor într-un timp mai scurt, prin
implementarea cu sarcini de învăţare ce au un grad de dificultate diferit de
sarcinile convenţionale.
Ø
Îmbogăţirea
– se referă la extinderea sau aprofundarea studiilor prin diferite strategii
didactice.
Ø
Gruparea
– presupune reunirea elevilor în mai multe forme, pentru a genera o învăţare
eficientă.
Ø
Strategii
şcolare – prin iniţierea unor spaţii şcolare alocate copiilor cu aptitudini
înalte.
Ø
Strategii
extraşcolare – se referă la o reţea de servicii pe care societatea le poate
promova.
În ceea ce priveşte
activităţile extraşcolare, acestea pot fi:
-
organizate
în mediu şcolar: excursii şi vizite didactice, filme tematice, etc.
-
organizate
în alte instituţii: tabere naţionale, de documentare şi creaţie, emisiuni radio
şi TV.
Dotarea superioară este un
aspect care trebuie bine gestionat. Toţi părinţii îşi doresc copii reuşiţi,
dacă s-ar putea să fie deasupra mediei, chiar nişte genii. Nu trebuie uitat
faptul că supradotarea poate fi însoţită de alte carenţe, dar în alte
orizonturi de dezvoltare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu