După volumul Flori de mucigai, poezia lui A.
cunoaşte o surprinzătoare metamorfoză, ilustrată deplin de volumul Versuri
de seară (acesta va fi titlul definitiv, după Cărticică de seară şi Stihuri
de seară). Mă voi ocupa de acest volum, dar şi de proza scurtă care se
integrează temei desemnate de sintagma din titlul prezentului capitol. Dacă Flori
de mucigai reprezintă o coborâre în Infern, Versuri de seară şi
toate celelalte poeme şi proze de aceeaşi factură tematică şi stilistică
configurează paradisul arghezian. Şi dacă volumul anterior notifică în general
absenţa spiritului şi a transcendenţei divine (cu corolarul ei, imposibilitatea
salvării), iar psalmii din Cuvinte potrivite se adresau unui Deus
absconditus şi unei divinităţi veterotestamentare, de o severitate extremă,
Versuri de seară consemnează prezenţa divinităţii în lume, şi
anume în universul cel mai familiar şi mai intim şi în făpturile/ creaturile
cele mai mărunte şi neînsemnate. Transcendenţa a devenit contingenţă concretă,
palpabilă, Dumnezeu îi grăieşte poetului (însetat de prezenţa Lui – v. psalmii)
şi semenilor săi din şi prin creaturile Lui. Nu întâmplător, pentru a defini această
etapă a operei lui A., Pompiliu Constantinescu, în cartea sa despre
scriitor, a ales ca titlu al respectivului capitol sintagma lui Blaga
„transcendentul care coboară”,
iar în continuarea analizei (în capitolul următor) foloseşte sintagma „naturism
mistic”. Căutărilor înfrigurate şi eşuate din psalmi le corespunde aici
beatitudinea (co)existenţei cu sacrul, în sacru; ceea ce acolo îi era refuzat
în urma unei expediţii îndârjite şi fără sfârşit, aici poetul primeşte ca dar,
obţinut fără nici un efort: îi e suficient să deschidă ochii, să privească în
jur şi să contemple miracolul vieţii, pentru a-l vedea pe Dumnezeu răspândit în
întreaga făptură. De aceea, spre deosebire de tensiunea din psalmi şi de
răceala de grefier din Flori de mucigai, în Versuri de seară
spiritul arghezian trăieşte discret-voluptuos calmul unei existenţe care se
ştie asistată de prezenţa, pretutindeni în jurul său, a sacrului şi a
divinităţii familiare, protectoare, securizante.
Volumul este expresia
acestei beatitudini, care însă nu i-ar fi posibilă poetului dacă el nu ar fi
recăpătat – printr-o altă metamorfoză – candoarea vârstei de copil. „Încopilărirea”, dacă pot spune aşa,
numai ea, îi permite să perceapă miracolul vieţii şi al lumii, adică, în fond,
miracolul Creaţiunii, al perpetuei Geneze şi al manifestării Spiritului divin
în lucruri.
„Înarmat”
cu aceste virtuţi ... infantile, poetul palpează şi captează inefabilul, evanescentul, frăgezimile, gingăşia
şi graţia, candorile, chintesenţele, substanţele
subtile şi pure. Prin cartea sa – mărturiseşte el în prima poezie,
intitulată Cuvânt – „carte mică, o cărticică”, autorul ar vrea să dăruie
cititorului
„Măcar câteva
crâmpeie,/ Măcar o ţandără de curcubee,/ Măcar niţică scamă de zare,/
Niţică depărtare”
şi declară că
„Aş fi voit să culeg drojdii
de rouă,/ Într-o cărticică nouă,/ Parfumul umbrei şi cenuşa lui./ Nimicul
nepipăit să-l caut vrui,/ Acela care tresare/ Nici nu ştii de unde şi
cum.// Am răscolit pulberi de fum ...”(s.m.).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu